Als ik buiten mijn normale bundel mobiele data gebruik in de EU (buiten België), hoe kan ik weten hoeveel extra kosten ik al gemaakt heb?

Het is heel gemakkelijk en dat kan op 2 manieren:

  1. Sms gratis het woord BALROAM naar 1984 met het nummer waarvoor je de info wilt krijgen. Je ontvangt een sms met het bedrag dat je buiten bundel, binnen de EU, aan mobiele data verbruikt hebt op dat moment. Als je nog geen dergelijke kosten buiten bundel hebt gemaakt, laten we je dat natuurlijk ook weten.

  2. Check via je My Viking-account al de gemaakte kosten sinds sinds de start van je huidige abonnementsmaand (data, belminuten, sms’en):
    • Kies je telefoonnummer en klik daarna op ‘Verbruik’.
    • Klik op het icoon van de filter en vink het vakje ‘Enkel betalend verbruik’ aan.
    • Kies bij ‘Periode’ voor de optie ‘Sinds laatste bundelvernieuwing’.
    • Bevestig door op de knop ‘Filteren’ te klikken.

Nu krijg je een overzicht van alle datasessies, inkomende en uitgaande gesprekken/sms’en. Je kan ook gemakkelijk de limiet voor buiten bundel kosten aanpassen via je My Viking-account.

Voor herlaadkaarten

Die extra kosten gaan dus af van de belwaarde die je op dat moment nog hebt. Je verbruikt die mobiele data in roaming binnen de EU immers buiten de bundel die je bij elke herlading krijgt. Als je onvoldoende belwaarde hebt om die extra kosten buiten je bundel te dekken, kun je met andere woorden geen mobiele data meer gebruiken binnen de EU. Een herlading kan dat oplossen, want dan krijg je natuurlijk een nieuwe bundel mobiele data om te gebruiken.

Voor abonnementen

De extra mobiele data die je buiten je bundel in roaming binnen de EU gebruikt, zal als extra kost worden meegenomen op je volgende aanrekening/factuur. Als je dat wilt vermijden, kun je natuurlijk ook je abonnement vroeger vernieuwen. Zo start je volgende maand vroeger, en krijg je dus ook weer nieuwe bundels om te gebruiken.

Voordat je te veel extra kosten maakt door mobiele data buiten je bundel te gebruiken binnen de EU, laten we je dat natuurlijk tijdig en automatisch weten. Bij € 60 en € 120 kosten buiten bundel, blokkeren we voor je veiligheid het gebruik van mobiele data. Je kunt er dan zelf voor kiezen om toch verder te surfen aan extra kosten buiten bundel (zie codes hieronder) of niet. Via sms en e-mail houden we je op de hoogte van je verbruik.

Voor dataverbruik binnen de EU zijn er een aantal codes die je gratis kunt sms'en naar 1984. Een bloemlezing:

  • BALROAM: vraag je huidige balans op voor het nummer waarmee je deze gratis sms stuurt. Is je bundel mobiele data al opgebruikt binnen de EU?  Indien ja, de extra kosten die je buiten bundel al hebt gemaakt.
  • DATAROAMINGCONTINUE: voor jouw veiligheid blokkeren we automatisch je dataverbruik binnen de EU na € 60 of € 120 extra kosten buiten bundel. Dat laten we je weten via sms. Als je deze code DATAROAMINGCONTINUE sms't naar 1984, negeer je deze blokkering eenmalig om verder te surfen. Je blijft dus ook extra kosten maken. Natuurlijk krijg je wel weer de volgende melding over extra kosten buiten bundel.

Mobiele data buiten de EU

Mobiele data buiten de EU is heel erg duur: in sommige landen betaal je € 13/MB. Om onverwachte hoge kosten te vermijden, wordt de mobiele data voor elke Viking buiten de EU automatisch geblokkeerd. Wil je toch mobiele data gebruiken buiten de EU? Kies dan voor de Global Data Pass, beschikbaar voor de 28 populairste landen van onze Vikings.