Ik krijg spamoproepen en/of oproepen van onbekende nummers. Wat kan ik hieraan doen?
Resultaten
Geen resultaten gevonden.
Spamoproepen kun je vaak gemakkelijk herkennen:
- Een buitenlands nummer belt je uit het niets.
- Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat ‘02’-nummers (Brussel) je bellen.
- Je hoort een robotachtige stem in het gebrekkige Nederlands of Engels.
- Er wordt naar persoonlijke informatie gevraagd.
Let op, bovenstaande lijst is niet exhaustief.
Soms is het subtieler en lijkt het alsof de oplichter je vanuit België belt, terwijl dat helemaal niet zo is. Bij spoofing zal een oplichter zich voordoen als iemand anders en ook diens telefoonnummer kopiëren om jou te bellen. Dit wordt vaak gebruikt bij helpdeskfraude, waarbij ze je zogezegd uit naam van een groot bedrijf, zoals bijvoorbeeld Microsoft, bellen.
Spamoproepen herkennen
Je hoort een robotachtige stem
Soms maken oplichters gebruik van software die een lokaal nummer nabootst. Vaak gebruiken ze 'Text-to-Speech'-technologie: geschreven tekst wordt omgezet naar gesproken audio, zodat het lijkt alsof je met een echte persoon aan het bellen bent.
Als ik terugbel, weet de persoon niet dat hij/zij mij heeft gebeld
Bij spoofing lijkt het alsof je door een bepaald nummer wordt gebeld, maar die persoon belt je helemaal niet. Vaak weet die persoon niet dat zijn of haar nummer gespoofed is.
Ik krijg spamoproepen van een privépersoon
Als je spamoproepen krijgt van een privépersoon, kun je een formulier invullen bij de Telecom Ombudsman en daarna klacht indienen:
- Download het formulier hier.
- Vul het formulier in en stuur het naar klachten@ombudsmantelecom.be. Je kan dit formulier ook invullen als je spamberichten ontvangt.
- Je krijgt een document met de identiteit van de eigenaar van het nummer.
- Dien met dit formulier een klacht in bij de lokale politie.
Tips bij spamoproepen
- Beantwoord geen oproepen van onbekende nummers. Heb je toch geantwoord? Leg meteen af.
- Krijg je de vraag een nummer in te geven om dit soort oproepen te stoppen? Leg meteen af.
- Antwoord niet op vragen, zeker niet op vragen die enkel met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoord moeten worden.
- Geef nooit persoonlijke informatie door: accountnummers, je rijksregisternummer, de meisjesnaam van je moeder, wachtwoorden of andere informatie die aan jouw identificatie gekoppeld zijn. Zeker als je deze oproep niet verwachtte of als je wantrouwig bent.
- Komt de oproep van een vertegenwoordiger van een bedrijf of overheidsinstantie? Leg dan meteen af en bel zelf naar het nummer van het bedrijf of de instantie. Je vindt hun telefoonnummer op hun website of op je rekeningafschrift als je klant bent bij dat bedrijf. Zo kan je controleren of zij daadwerkelijk naar jou belden.
- Wees voorzichtig als ze je onder druk zetten om meteen informatie door te geven.
- Registreer je op de ‘Bel mij niet meer’-lijst. Als je op deze lijst staat, moeten bedrijven met commerciële activiteiten jouw telefoonnummer verwijderen van hun contactlijsten.