Ik verbruik veel data en begrijp niet waarom. Wat kan ik doen?

Wij kunnen niet nagaan waarvoor je data is verbruikt. De meeste toestellen registreren je dataverbruik zodat je dit wel kunt nagaan. 

  • Android: Ga naar Instellingen > Verbindingen > Gegevensverbruik > Gebruik.
  • iOS: Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk of Instellingen > Mobiele Data. 

Bij een iPhone kijk je best ook na of de instelling "Wifi assistentie" uit staat. Je vindt deze optie bij de "Instellingen" - "Mobiele netwerken". Daar scroll je naar beneden. Helemaal onderaan vind je "Wifi assistentie". Als deze optie aanstaat, schakelt je toestel automatisch over naar mobiele data als het wifi-signaal niet sterk genoeg is of even weg valt. In een Android-toestel heet deze optie 'Wifi+' of 'slimme netwerkwissel'.

Een datasessie kan meerdere dagen actief zijn. Om er zeker van te zijn dat er geen data op de achtergrond verbruikt wordt, kun je je dataverbinding uitschakelen wanneer je niet actief surft. Let er ook goed op dat je al je apps altijd handmatig sluit als je ze niet meer gebruikt. Tot slot is het een goed idee om de optie 'Updaten via Mobiel Netwerk' uit te schakelen(zowel voor apps als voor software updates).

Het verbruik op jouw toestel komt niet altijd overeen met jouw effectieve verbruik, zichtbaar in je My Viking-account. Dit kan afwijken doordat de ingestelde periode van jouw gsm niet altijd overeenkomt met de werkelijke facturatieperiode. Je kan beide periodes laten overeenkomen door de datum van de factuurcyclus via de instellingen van gegevensverbruik te wijzigen. Zo zal het geregistreerde verbruik door jouw gsm dichter in de buurt liggen van jouw werkelijk verbruik. Let op, dit verbruik blijft indicatief.